Welkom op mijn blog over muziek en communicatie! Neem gerust een kijkje in mijn wereld en geniet van muziek!

woensdag 15 februari 2012

Wil jij je omzet verhogen?

Heb jij wel eens gelet op de achtergrond muziek in winkels? Je beseft het waarschijnlijk niet, maar muziek in een winkel heeft grote invloed op je koopgedrag. 

Als winkels slim zijn, denken ze goed na over de muziek die ze in hun winkel draaien. Zouden ze in de H&M ineens Hollandse hits of in de Bijenkorf rock muziek draaien? Dan “voelt” dat abnormaal. Het past niet in de beleving die je bij die winkels verwacht en die je prettig vindt.  

Uit onderzoek bij een wijnhandel is gebleken dat de gekozen muziek wel degelijk effect heeft op het koopgedrag. Toen er in plaats van popmuziek, klassieke muziek werd gedraaid, werden er flessen wijn verkocht die drie keer duurder waren dan toen er popmuziek werd gedraaid. 

Hoe kan dit?
Klassieke muziek roept een chique associatie op, waarbij een goede wijn past. De meeste mensen hanteren onbewust de vuistregel “duur=goed” en daardoor worden er bij het afspelen van klassieke muziek duurdere flessen verkocht. Popmuziek brengt een veel jeugdiger “kan me niet zoveel schelen” associatie met zich mee.

Wil jij meer verkopen in je winkel? Zorg dan dat je de goede achtergrond muziek uitkiest! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten