Als winkels slim zijn, denken ze goed na over de muziek die ze in hun winkel draaien. Zouden ze
in de H&M ineens Hollandse hits of in de Bijenkorf rock muziek draaien? Dan “voelt”
dat abnormaal. Het past niet in de beleving die je bij die winkels verwacht en
die je prettig vindt.
Uit onderzoek bij een wijnhandel is gebleken dat de gekozen muziek wel degelijk effect heeft op het koopgedrag. Toen er in plaats van popmuziek, klassieke muziek werd gedraaid, werden er flessen wijn verkocht die drie keer duurder waren dan toen er popmuziek werd gedraaid.
Hoe kan dit?
Klassieke muziek roept een
chique associatie op, waarbij een goede wijn past. De meeste mensen hanteren onbewust de vuistregel “duur=goed” en daardoor worden er bij het
afspelen van klassieke muziek duurdere flessen verkocht. Popmuziek brengt een
veel jeugdiger “kan me niet zoveel schelen” associatie met zich mee.
Wil jij meer verkopen in je winkel? Zorg dan dat je de goede achtergrond muziek uitkiest!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten